De perimenopauze,

Je bent eind 30, begin 40. Je bent uitgezwangerd en voorlopig nog niet in de overgang. Lekker rustig, toch?! Maar zo voel je dat helemaal niet. Je menstruatie verloopt elke maand helemaal niet zo rustig, je hebt last van moodswings, hebt opgezwollen borsten. Daarnaast kom je ook niet zo makkelijk meer van die kilootjes af. Grote kans dat hier sprake is van de perimenopauze. Nu denk je de peri-wat?!

Maar dat hoort er toch bij?

Jaren is je verteld dat dit erbij hoort elke maand en dat je wat zwaarder wordt naar mate je ouder wordt, dat hoort er toch ook bij. Maar dat hoeft helemaal niet. Natuurlijk verandert er het een en ander in je lichaam naar mate je ouder wordt en dat is ook mooi en helemaal niet gek.
Vanaf eind 30, begin 40 kom je in een periode die we perimenopauze noemen. Je bent namelijk niet van de een op de andere dag in de menopauze, hier gaat een periode aan vooraf, waarin je al hormonale schommelingen gaat ervaren. Maarrrrr het is niet normaal om zoveel klachten te hebben. Deze klachten zijn namelijk het gevolg van voeding en leefstijl en het huidige milieu waarin we leven en daar hebben we invloed op!

De invloed van voeding en leefstijl

Onze westerse leefstijl maakt dat we vaak te veel eten, en we willen het vaak snel klaar hebben, want we hebben het druk. Dus we maken veel gebruik van pakjes en zakjes en voeding die al is bereid, bijvoorbeeld een diepvriesmaaltijd. En het feit dat we het zo druk hebben is ook helemaal niet zo goed voor ons. Dit geeft stress, we zitten niet stil om even tot rust te komen, we gaan maar door! Qua leeftijd zitten we ook nog eens in een soort spitsuur van ons leven. We hebben vaak nog jonge kinderen die veel van onze aandacht en tijd nodig hebben, het is een periode waarin we ook nog gaan verhuizen, vaak begint de zorg voor onze ouders ook te komen, daarnaast willen we ook nog iets voor onszelf en onze vriendschappen, we hebben een veeleisende baan of misschien wel een nieuwe baan.

Op een bepaald moment kom je niet meer zo makkelijk je bed uit, je hebt geen energie meer. Een teken aan de wand, maar we hebben geen tijd om ernaar te luisteren en we gaan maar door. Maar al die tijd dat je doorgaat heeft dit wel effect op je lichaam. Je hormonen raken uit balans, want alles in ons lichaam wordt geregeld door hormonen en al die hormonen staan met elkaar in verbinding. Aangezien je in een periode van je leven zit, de perimenopauze, waarbij de hormonen ook al aan het schommelen raken, is het extra belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen.

Op den duur ga je steeds meer klachten ervaren. Je voelt je moe, hebt geen energie meer, hebt elke maand last van je menstruatie, haarverlies, een gevoelige huid, laag libido, hoofdpijn/migraine, vergeetachtigheid. De perimenopauze en jouw manier van leven gaat zijn tol eisen van jouw lichaam.

Wat kun je doen?

  1. Pak wat vaker rust. Gewoon even helemaal niks doen. Uit het raam staren, in bad liggen, misschien een leuk boek lezen.
  2. Ga gezonder eten! Ik heb een e-book geschreven met daarin voedingstips om hormonaal weer in balans te komen.
  3. Doe rustige sporten: wandelen, yoga, fietsen.
  4. Zorg voor een goede nachtrust. Ga voor die 8 uur slaap op een nacht.

En wat gaat jou dit opleveren?

  • Je hormonen komen meer in balans, het stresshormoon cortisol neemt af.
  • Door het afnemen van cortisol is je lichaam weer gevoeliger voor insuline, hierdoor wordt glucose (suiker) weer opgenomen in de cellen. Hierdoor krijg je meer energie!
  • Door het afnemen van cortisol zal er meer progesteron in het lichaam beschikbaar zijn. Dit hormoon zorgt voor rust in je lijf, maar zorgt ook voor je vruchtbaarheid en zorgt dat je schildklier goed blijft werken.
  • Als je gezonder gaat eten dan wordt je lichaam aangevuld met vitaminen en mineralen en die zijn weer nodig voor een goede werking van hersenen, lever, nieren, darmen enzovoorts en ook voor je hormonen.
  • Tijdens een goede slaap kan je lichaam zich herstellen.
  • Overal ga je je dus beter voelen, je hebt meer energie, je valt af en je voelt je relaxter!

Ondersteuning nodig?

Heb je ondersteuning nodig om bovenstaande aan te pakken? Kijk dan eens naar mijn programma’s. Klik hier voor mijn 3 maanden programma en hier voor de 1 op 1 sessie.

Ik werk 1 op 1 met jou samen om op zoek te gaan naar de oplossing voor jou. Zodat jij alle aandacht krijgt die je verdient en ik ben jouw stok achter de deur zodat het je ook echt gaat lukken!

Wil je eerst kennis maken? Klik hier om een kennismaking in te plannen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *