spinazie magnesium

Magnesium

Je hoort er weleens wat over, maar wat is magnesium nu precies en wat doet het? Het is een mineraal dat in ons lichaam bij wel ongeveer 300 processen betrokken is, waaronder de botopbouw, de energieproductie en het functioneren van zenuwen en spieren. Het heeft invloed op onder andere mentale functies, spierfunctie en bloeddruk.  
Wanneer je niet voldoende magnesium in je lichaam hebt, kun je je wel voorstellen dat deze functies niet optimaal uitgevoerd worden. Zodra we stress hebben (en wie heeft dat tegenwoordig nu niet?!) verbruiken we veel meer magnesium en dan kom je sneller in een tekort. Maar een tekort aan magnesium geeft ook stress. Dat kan zich op den duur uiten in een gevoel van irritatie, stemmingswisselingen, angst- en paniekaanvallen en depressie/depressieve gevoelens.

Magnesium meten

Ik durf dan ook wel te stellen dat bijna iedereen wel gebaat is bij het aanvullen van magnesium in het lichaam. Een magnesiumtekort is echter wel lastig te achterhalen uit een bloedtest, de helft van de magnesium in je lichaam vinden we terug in de botten en de andere helft in weefsels en organen. Maar 1% vinden we in ons bloed en ons lichaam doet er alles aan om dit op 1% te houden. Dit is namelijk van belang om de ph waarde van het bloed constant te houden. Met de EMB test kan er door middel van een energetische meting wel gekeken worden hoe het is gesteld met je magnesiumstatus. Je kunt ook kiezen voor een haarmineralentest. In deze test wordt met name gekeken naar de verhouding tussen de verschillende mineralen in het lichaam. Want juist die verhouding is heel belangrijk.

Zo is magnesium heel belangrijk voor een goede opname van calcium. Deze twee moeten altijd in balans zijn met elkaar. Bij een hoge calciuminname moet er ook sprake zijn van een hoge magnesiuminname. Zo zorgt calcium bijvoorbeeld voor het samentrekken van een spier en zorgt magnesium weer voor de ontspanning daarvan en magnesium remt de bloedstolling terwijl calcium de bloedstolling activeert.

Magnesiumtekort

Ooglidtrillingen, krampen en spasmen kunnen tekenen zijn van een tekort aan magnesium. Een ander teken kan zijn een verhoogde schrikreactie of wakker schrikken omdat je denkt dat je valt. Vrouwen krijgen door een tekort aan magnesium meer last van PMS klachten, migraine, hoofdpijn, stress, vermoeidheid.

Door het gebruik van onderstaande producten verbruik je sneller en meer magnesium:

  • Alcohol
  • Cafeïne
  • Drugs
  • Witmeelproducten
  • Suiker
  • Frisdrank
  • Hoge zoutinname
  • Medicatie, ook de anticonceptiepil.

Hoe kun je magnesium aanvullen?

Magnesium zit in tal van producten zoals graanproducten, groenten, fruit, zaden, noten, vis, orgaanvlees, peulvruchten, chocolade (hoe puurder hoe beter). Hieronder mijn top 5:

  1. Spinazie
  2. Cacao
  3. Avocado
  4. Cashewnoten
  5. Zwarte bonen

Magnesium heeft een kalmerende en ontspannende werking op lichaam en geest. Het wordt dan ook veel gebruikt in badzouten en dat is ook echt een aanrader. Doe je dit in de avond, dan wordt je er heerlijk ontspannen van en bevordert het ook je slaap. Voor een magnesiumbad kun je het beste magnesiumvlokken of epsomzout gebruiken. De huid kan heel goed magnesium opnemen, zeker voor het ontspannen van spieren is dat erg fijn, omdat het zo direct op die plek wordt opgenomen.

Als je magnesium als een supplement wilt gaan gebruiken zijn er verschillende varianten en het is wel belangrijk om er goed op te letten dat je een variant aanschaft die door jouw lichaam goed opneembaar is. Het is zonde om geld uit te geven aan een product dat uiteindelijk niks voor je lichaam doet.

Goed opneembare vormen van magnesium zijn: Magnesiummalaat, magnesiumtauraat en magnesiumbyiglycinaat, daarna volgen magnesiumcitraat, magnesiumgluconaat en magnesiumlactaat.

Minder goed opneembare vormen zijn: magnesiumoxide, magnesiumchloride, magnesiumhydroxide en magnesiumsulfaat.

Hulp nodig?

Ik kan mij voorstellen dat je niet direct weet welk supplement nu goed is om te gaan gebruiken. Soms is het ook een kwestie van een beetje uitproberen en voelen wat goed werkt voor jou. Ik denk natuurlijk ook graag met je mee in een Boost Your Veggies sessie. En met code NUTSABOUTVEGGIES krijgt je 10% korting bij Vitakruid als je daar supplementen wil aanschaffen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *